Kā šķirties biznesā un darba attiecībās?

Šķiršanās laulībā un attiecībās vai šķiršanās no biznesa partneriem un darba devēja jebkurā gadījumā ir šķiršanās. Visās situācijās saskatu vienus un tos pašus reakciju paternus. Vismaz manā pieredzē tā tas ir bijis. Pieteikumi atvaļinājumiem pāris mēnešu garumā, lielas atlaišanas kompensācijas, daudz emociju, aizvainojuma un pārmetumu. Gluži kā tad, kad šķiras pāris, un viens nodīrā otru līdz pēdējam diedziņam. Kā šķirties biznesā un darba attiecībās, lai nesadedzinātu visus tiltus un nesabendētu savu reputāciju?

Pati personiski esmu piedzīvojusi vairākas šķiršanās gan personiskajā, gan darba dzīvē. Daudz ko nožēloju, esmu mācījusies. Ne visās situācijās esmu spējusi turēties pretim kārdinājumam pateikt “visu patiesību” ar bagātīgu emocionālo noformējumu – dusmām un aizvainojumu. Pēc kāda laika pat nespēju atcerēties, ko tieši teicu. Atceros tikai to, ka no manis laukā lauzās spēcīgas emocijas.

Mūsu smadzenes darbojas tādā veidā, ka brīžos, kad esam emociju pārņemti, visi kognitīvie procesi (loģiskā domāšana, uzmanība, atmiņa) zaudē kvalitāti. Tāpēc es arī neko lāgā neatceros. Tas pats notiek, kad jāuzstājas lielas auditorijas priekšā. Arī eksāmenos. Trauksme (emocijas) ir tik augsta, ka aizmirstam vienkāršus faktus, ko vienmēr esam zinājuši. Līdz ar to būtu ieteicams spēcīgās emocijās neko nerisināt un lēmumus nepieņemt.

Emocijas var izrunāt ar tuvākajiem vai psihoterapeitu. Vēl neesmu redzējusi nevienu gadījumu, kur aizvainojuma un dusmu izvirdumi būtu kaut ko devuši abām pusēm. Parasti nākamajā dienā piecelies ar kauna un nožēlas sajūtu. Tilti ir sadedzināti. Atgūt attiecības ir neiespējami. Manā gadījumā atsākt sarunas varēju pēc vairākiem mēnešiem vai pat gadiem. Turklāt Latvija ir ļoti maza. Kaut kādā ziņā var sacīt, ka mēs formāli vai neformāli visi viens par otru sniedzam atsauksmes – tas noteikti kaut kur “uzpeldēs”.

Šķiršanās sāpēs bieži parādās vēlme sodīt un atriebties. Pamestā sieva/ vīrs vai darba devējs (ja prom iet ilgi lolots darbinieks, kurā daudz investēts)/ darba ņēmējs (atlaišanas gadījumā) pieprasa “sāpju naudu” – visu kopdzīvē sadzīvoto mantu, kompensācijas, atgriezt apmācībā ieguldīto. Dažreiz otra puse atsaka šim prasījumam. Tad var sekot sodīšana, kas sāk pārkāpt veselā saprāta vai pat likuma robežas.

Esmu piedzīvojusi, kā aizvainots darba devējs par kādreiz labo darbinieku sniedz reputāciju graujošas atsauksmes. Piedzīvots, ka biznesa partneris nozog datu bāzi, iztukšo uzņēmuma kredītkartes un pārvilina klientus.

Tas tikai eskalē emocijas un iedarbina arī pretējās puses atriebes vajadzību. Parasti viss beidzas ar to, ka abas puses ir zaudējušas emocionāli un finansiāli, samaksājot par konflikta risināšanu advokātiem.

Galvenais princips, lai tiktu galā ar dusmām, ir paņemt pauzi jeb atlikt. Kā tas notiek praktiski? Ja jūti, ka sarunā emocijas pieaug, atvainojies un izej uz mirkli no sarunu telpas, nomazgā seju ar ūdeni. Ūdens atvēsina gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Šajā brīdī ir svarīgi, lai smadzenēm pieplūst skābeklis – tas atjauno sabalansētu smadzeņu darbību. Palīdzēs gan 10 pietupieni vai maza pastaiga svaigā gaisā vai vismaz atvērts logs. Ja raksti saniknotu e-pastu, atliec to uz rītdienu vai uzraksti un pārlasi pēc tam, kad esi izgulējies. Noteikti vēlēsies tekstā daudz ko pamainīt.

Domā ilgtermiņā. Īstermiņā ir spēcīga vēlme izreaģēt emocijas. Tomēr ilgtermiņā, iespējams, ar šo partneri vēl bērni jāuzaudzina, viņa atbalsts noderēs. Ja tas ir biznesa partneris, iespējams, viņa kontakti var būt liels atbalsts, uzsākot ko jaunu. Varbūt arī finansiāli iegūsi vairāk, ja saglabāsi konstruktīvu noskaņu. Ja tas ir darba devējs, rēķinies, ka daudzas atsauksmes tiek iegūtas neoficiāli, neprasot tavu atļauju – līdz ar to tas var atspoguļoties nākotnes karjerā.

Dažreiz šķiet, ka tomēr jāatrod forma, kā izteikt atgriezenisko saiti vadītājam vai biznesa partnerim, lai viņam būtu iespēja mainīties un neciestu citi darbinieki vai klienti. Tad vislabākais veids ir to sacīt vēlējuma formā, akcentējot nevis negatīvo, bet gan vēlamo uzvedību: “Es Tev novēlu sākt deleģēt un uzticēties darbiniekiem”, “Es Tev novēlu būt jūtīgam un uzklausīt darbinieku domas”, “Es Tev novēlu biežāk sacīt cilvēkiem, ko tu viņos novērtē un ko labu viņi ir paveikuši”.

Ja tomēr jāšķiras un attiecības nav iespējams saglabāt un ej prom labprātīgi, pēc savas vēlmes, padomā, ko vērtīgu šī kopā būšanas pieredze ir ienesusi tavā dzīvē. Noteikti ir bijuši arī labie brīži – varbūt tā ir bijusi iespēja augt profesionāli, daudz ko uzzināt par sevi un nozari, iegūt jaunus kontaktus, saprast savu vērtību. Ne vienmēr ir iespēja izteikt pateicību, jo viss jau ir sabojāts. Tomēr, ja viena no pusēm uzdrīkstas to darīt un patiesi izsaka pateicību, tad var ledu lauzt. Šeit vēlos akcentēt, ka nostrādās tikai patiesa pateicība nevis manipulācija. Cilvēki tādas lietas jūt.

Raksts ir publicēts žurnālā IR Nauda.